Mange børn får for lidt bevægelse og skolevejen kan bidrage til at gøre børn mere aktive. Selvom Danmark er blandt de bedste i verden inden for trafiksikkerhed, er der et stort potentiale for mere aktiv transport på skolevejen. I denne artikel belyser vi børns skoletransport.
Denne artikel er skrevet på basis af data fra en skolevejsundersøgelse med 11.000 børn og forældre. Undersøgelsen er foretaget af Plangruppen i forbindelse med projekt Sund Skolevej. Undersøgelsen blev støttet af GF Fondens trafikpris.
Børn, der cykler, går oftere i mellemtrinet eller udskolingen sammenlignet med gennemsnittet. Deres forældre føler sig generelt mere trygge ved børnenes skolevej, og en større andel bor inden for 2 km fra skolen. Skoletransporten er ofte en rutine eller noget, barnet selv styrer. Familien bor hyppigere i en forstad. Segmentet udgør 44 procent.
Børn, der bliver kørt til skole, går oftere i indskolingen og har forældre, som er markant mindre trygge ved deres børns skolevej sammenlignet med gennemsnittet. En større andel har 2-4 km eller mere til skole. Skoletransporten bestemmes oftere af forældrene. De fleste af disse børn – langt flere end gennemsnittet – foretrækker at blive kørt. En større del af dem bor i en landsby eller på landet. Segmentet udgør 28 procent.
Børn, der går til skole, har oftere forældre, der føler sig trygge ved deres børns skolevej, og en betydelig større andel af disse børn går i indskolingen. Andelen af børn, der selv bestemmer deres skoletransport, er væsentligt højere end gennemsnittet. De fleste af disse børn ønsker ikke at blive kørt til skole. En større andel bor i en bymidte. Segmentet udgør 20 procent.
Børn, der tager bussen til skole, går oftere i udskolingen og har oftere forældre, som føler sig utrygge ved børnenes skolevej. De fleste af disse børn bor mere end 4 km fra skolen. Transporten besluttes oftere af forældrene eller er et emne, man taler om. Cirka 4 ud af 10 børn – lidt flere end gennemsnittet – foretrækker som regel at blive kørt i bil til skole. En betydeligt større andel bor i en landsby eller på landet. Segmentet udgør 8 procent.
Om Sund Skolevej
Mange børn får for lidt bevægelse og skolevejen kan bidrage til at gøre børn mere aktive. Projekt Sund Skolevej er grundlagt med det formål at fremme viden om børns skoletransport og medvirke til aktiviteter, der kan få flere børn til at cykle og gå til skole.
Anbefalinger:
Tryghed på skolevejen bør være en selvfølge. Trygge familier cykler og går oftere til skole. Den største kilde til utryghed på skoleveje er biler, derfor handler tryghed især om at begrænse antallet af biler, adskille biler fra gående/cyklende og nedsætte farten.
Gode trafikarealer. Gode cykelstier, klare overgange, belysning og tydelig skiltning fremmer sikkerheden og virker befordrende på cykling og gang til skole.
Stimulering og belønning. Forældre bør lære børn at cykle og færdes sikkert i trafikken og så vidt muligt undgå at køre børn til skole. Skoler bør gøre det nemt at vælge den aktive transport og belønne børn der cykler og går. Stimulering virker med det samme, mens vejanlæg tager tid.
Sund Skolevej hjælper med at:
Undersøge børns og forældres transportvaner og transportoplevelser.
Evaluere fysiske vej- og trafikforhold på skolen for cyklende og gående børn.
Inddrage forældre og elever i arbejdet for tryggere skoletransport.
Comments