Vi har spurgt et udvalg af borgere rundt omkring i Danmark om, hvordan de oplever cykelforholdene i deres by. Kun svarpersoner der cykler mindst månedligt i en by, er spurgt. Der er tale om et pilotstudie, som ikke er nationalt repræsentativt.
Relativ lav tilfredshed med cykling i byen
Tilfredsheden med byens cykelforhold udviser en indeksscore på 61 ud af 100 mulige. Det er en tilfredsværdi som er lavere end de fleste politiske mål, inden for andre offentlige services. Personer der cykler ugentligt, er over 60 år og bor i en by, er mindst tilfredse med cykelforholdene. Mere tilfredse er yngre cyklister, personer der cykler sjældnere end ugentligt og bor i en forstad.
I forhold til den generelle tilfredshed med cykelforholdene i byen gør det ingen forskel, om man cykler på en almindelig trædecykel eller en elcykel.
Flere trafikforhold får lave karakter af byens cyklister
Svarpersoner der cykler mindst en gang om ugen i deres by, uddeler lave karakterer til alle cykelforhold, på nær omfanget af cykelstier. På indeks-skalaen 0-100, opnår vedligeholdelsen af cykelstier indeks 44,6, trafiksikkerhed for cyklister 50,0 renholdelse af cykelstier indeks 52,4. Det er altså ikke nok at bygge cykelstier, de skal også vedligeholdes og renholdes, og der skal fokus på trafiksikkerheden for cyklister.
Cykelhyppighed gør en forskel
Når man cykler mindst ugentligt, er man samlet set mindre tilfreds med cykelforholdene og trafikarealernes tilstand for cyklister, såvel med cykelstiernes tilstand og renholdelse. Frekvente cyklister (mindst ugentligt) er også mindre tilfredse med mulighederne for cykelparkering og med belysningen af cykelarealer. Konklusionen er, at jo mere man cykler, desto mindre tilfreds er man med forholdene for cykling i byen.
Alder gør en forskel
Områder hvor alder gør en forskel, er vedligeholdelsen af cykelstierne, hvor cyklister over 60 år er mere utilfredse end yngre cyklister. Det omvendte er tilfældet i forhold til belysning af cykelarealerne, hvor cyklister over 60 år er tydeligt mere tilfredse end deres yngre "kolleger" – muligvis fordi ældre ikke så ofte cykler i lygtetændingstiden sammenlignet med yngre cyklister.
Hvad irriterer cyklister i byen mest?
Når cyklister beretter, hvad der irriterer ved cykling i byen, handler det ofte om mangelfulde fysiske cykelforhold, som dårlig vedligeholdelse, renholdelse og markeringer for cyklister. Cyklisternes egen adfærd og hensyntagen på de ofte mangelfulde cykelarealer i byen høster også kritik.
CITATER:
”Belægningen på cykelstierne er så gennemgribende elendig.”
------------------------------
”Det er rimeligt irriterende, at cykelstierne ikke bliver vedligeholdt if.t. ujævnheder, huller, rødder og tyk is grundet manglende dræn. Selv nyasfalterede og nyanlagte cykelstier er ekstremt ujævne at køre på.”
------------------------------
”Rengøring især om efteråret. Nedfaldene blade er lige så glatte som sne. Derudover fejning især efter diverse events (skoleafslutning, festivaler mm) der er ofte glasskår på cykelstierne. Derudover bliver cykelstierne ikke lappet ordentlig. Hvis de er lappet, er kanterne ofte ikke glattet ordentlig ud. Ved vejarbejde er der ofte ikke lavet cykelramper, så vi må op af høje kantstene.”
------------------------------
”Når man skal cykle til eller fra Frederikssund er der ved Jægerspris bygrænse en cykelovergang som er meget farlig (på trods af at der er lavet et “Helle” felt). Der er ikke lys eller særlig trafikdæmpende foranstaltninger. Ofte kommer bilisterne med 80 i timen. Mange børn må ikke cykle til skole i Frederikssund grundet den overgang."
------------------------------
”Nogle steder er der ikke vist, hvor man kan cykle, og man må køre uden om parkerede biler. Trafikforholdene omkring Mørdrupskole og Tibberupskolen, hvor der er for mange bilister der ikke er opmærksomme nok vedr. skoleeleverne som kommer og går i spidsbelastningstidspunkterne. Der burde være flere restriktioner for bilisterne indkørsel/parkering/stop ved skolerne.”
------------------------------
”Som cyklist bliver du ledt mærkelige steder hen, hvor du skal trille i 1. gear pga. dårligt udsyn. Derudover er der mange steder hvor cykelstien på den ene side af vejbanen (det er ok men) 500 meter længere fremme skal man så skifte til den anden side af vejbaner. Det er inkonsekvent !!!”
------------------------------
”Pladsen på cykelstierne, når der anvendes ladcykler, ligesom de egentlige cykelfanatikere kører så stærkt og ikke bruger ringeklokke mv til signal for passage.”
------------------------------
"Andre cyklister som møver foran, overhaler biler udenom, cykler mod ensretning."
------------------------------
Citat slut.
Undersøgelsen er en pilotundersøgelse gennemført af Plangruppen for Borgersvar.dk blandt respondenter i Region Hovedstaden og Region Sjælland i 2024.
Plangruppen hjælper med udvikling, der tager udgangspunkt i data og indsigt.
Comments