Uddrag af pilotundersøgelse om mobilitet, 2023.
Flest har adgang til bil og cykel
Adgangen til transportmidler i dagligdagen toppes af biler med forbrændingsmotor, fulgt af adgangen til cykel med rugbrødsmotor og med nogen afstand adgang til elcykel. Adgang til elbil eller hybridbil har blandt svarpersonerne overhalet adgangen til MC, knallert, scooter, løbehjul og andet.
Bil, cykel og kollektiv er idealerne for transport
Når vi spørger hvilke transportmidler man ville foretrække i dagligdagen, toppes listen af bil, cykel og kollektiv transport, hvor næsten hver anden har cyklen på favoritlisten og fire ud af ti ville gerne bruge kollektiv transport. I praksis er det bil og cykel der dækker det største transportbehov, mens kollektiv transport dækker relativt lille del af de tilbagelagte kilometer.
Tæt på indkøb - langt til arbejdspladsen
Når man ser på afstande i dagligdagen, er dagligvarebutikker og adgang til kollektiv transport (stoppested eller station) tættest på, mens de længste afstande til de udvalgte funktioner er til borgerservice og læge, der kun overgås af afstanden til arbejde.
Middelmådige trafikoplevelser
I den daglige trafik er bilerne dårlige til at overholde fartgrænserne og trafikanterne generelt middelmådige til at overholde færdselsreglerne generelt. Det står lidt bedre til med oplevelsen af trafiksikkerheden i lokalområdet og trafikanternes generelle hensyntagen til hinanden. Hver 3. har for nyligt oplevet farlige situationer i trafikken.
De fleste ønsker lavere fartgrænser hvor de bor
Højst hver tredje har en fartgrænse på 40 km/t eller lavere hvor de bor og kun to ud af ti har denne fartgrænse i den nærmeste bymidte. Et flertal på seks ud af ti svarpersoner ønsker, at fartgrænsen på deres boligvej såvel som i bymidten, skal være 40 km/t, 30 km/t eller lavere.
Godt at være bilist - mindre godt at være fodgænger og cyklist
Blandt de største udfordringer ses mulighederne for opladning af elbiler uden for hjemmet, barrierefrihed i trafikken for dårligt gående, bilernes manglende overholdelse af fartgrænserne, hyppigheden af afgange i den kollektive transport og manglende vedligeholdelse af cykelstier.
Blandt de stærkeste sider ses bilisters tryghed i trafikken, korte ventetider ved lyskryds for biler, fremkommelighed og parkeringsmuligheder i lokalområdet for biler – dertil kommer positive vurderinger fra kollektive transportbrugere af tryghed under transporten, nærhed til stoppesteder og tilstrækkeligheden af plads.
OTTE UD AF TI SVARPERSONER MENER, AT DER ER PLADS TIL FORBEDRINGER!
Undersøgelsen er en pilotundersøgelse gennemført af Plangruppen blandt respondenter i Region Hovedstaden og Region Sjælland i 2023.
Plangruppen hjælper med udvikling, der tager udgangspunkt i data og indsigt.
ความคิดเห็น