Søg
  • Plan Gruppen

Cykelbyen Paris

Opdateret: sept. 23

Artikel ved Lars Lindenberg og Finja Krowinnus, Plan Gruppen



Opdatering 31. august 2021: Paris indfører nu 30 km/t i størstedelen af byen.


Med det mål at reducere ulykker, støj og luftforurening udvider Paris nu fartgrænsen på 30 km/t til at omfatte omkring 80 procent af byen. Dermed tilslutter byen sig den udvikling, som også ses i andre storbyer. Se også denne artikel om effektstudierne af 30 km/t i bymidten.

Hovedartikel


Eiffeltårnet, Notre Dame, Disneyland – Paris er kendt for mange attraktioner og oplevelser og tæller som en af de mest populære byer i Europa. Ikke desto mindre oplever man også ofte Paris som en by, der er ved at kvæles i trafik, hvor trafikpropper er normen og den offentlige transport helt enkelt er overbelastet. For at komme disse problemer i møde har Paris sat gang i byens udvikling. Formålet er at blive en cykel- og miljøvenlig by.


I denne artikel ser vi nærmere på Paris og byens cykelstrategi. Hvad konkret vil udgøre Paris som cykelby i de kommende år og hvad gør Paris allerede i dag.


Paris er i gang – men ikke alle i samfundet synes godt om forandringerne


Cykling er på vej til at blive standarden for transport for mange mennesker. 2020 blev uden tvivl et godt cykelår - det viser salgstallene overalt i verden. Således også i Frankrig. Sammenligner man cykelsalget for 2020, med udgangspunkt i månederne maj og juni, med cykelsalget året før, er salget af cykler blevet fordoblet. Dertil kommer, at mere end halvdelen af beboerne i Frankrigs hovedstad ikke længere ejer en bil.

Borgmesteren i Paris har sat klare linjer for, hvordan Paris skal udvikle sig - bybilledet skal ikke længere været kendetegnet af trafikpropper og biler overalt i byen.

Paris selv har reageret på forandringerne og er gået i gang med udviklingen. Især Paris’ borgmester, Anne Hidalgo, er kendt for at ville omstrukturere Paris til en mere økologisk og klimaneutral by - med særlig fokus på byens cyklister. Således har borgmesteren været med til at få flere pop-up cykelstier etableret i Paris under Coronakrisen og har kæmpet for, at flere gader bliver spærret helt for bilister. Udsagn fra borgmesteren selv antyder, at denne omstrukturering også efter Coronakrisen skal bestå og at der skal fjernes 60.000 bilparkeringspladser i bymidten, til fordel for cyklisterne.



Men selvom forandringerne vil gøre byen til en mere behagelig og klimaneutral by, så er det ikke alle beboere i Paris, der synes godt om forandringerne. Især udviser bilister i byen er vrede over, at der tages stadig mere plads fra dem.


Hvad er målet?


Paris vil gerne op på samme niveau som cykelbyer som København og Amsterdam. Hertil afsatte byen 150 millioner Euro alene i 2020 med det formål at udbygge cykelstierne, så cykelstinettet bliver fordoblet fra 700 km til 1.400 km. Så man kan komme nemt og hurtig ind i Paris centrum, skal der bygges en hurtig cykelforbindelse der går ind til centrum. Formålet er, at enhver borger i byen – ligegyldig i hvilken del af Paris de bor – skal have mulighed for at cykle ind til byens centrum på højst 15 minutter.


Borgmesteren i Paris har dermed sat klare linjer for, hvordan Paris skal ske ud i de kommende år - bybilledet skal ikke længere været kendetegnet af trafikpropper og biler overalt i byen. I stedet for skal der være god plads til cyklister og byen skal kendetegnes ved at være en klimaneutral og miljøvenlig by. Når disse visioner bliver en realitet, kan Paris kalde sig selv for en ægte cykelby. Udviklingen er i gang – og det bliver spændende at se, hvordan Paris vil udvikle sig i de kommende år.

Plan Gruppen udvikler bedre levesteder - kommuner, byer og områder. Vi hjælper med udvikling og planlægning, der tager udgangspunkt i data, faglig viden og samarbejde.


#byudvikling

#bæredygtighed

#klima

#mobilitet

#trafik

13 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle