Eksperter er enige om at cykling er godt for sundhed, trivsel og for samfundet. Cykling er med god grund kommet på den offentlige dagsorden. Det seneste årti er de imidlertid sket en negativ udvikling, hvor der cykles stadig mindre.
Nedgangen i cykling gælder også de unge i alderen 10-17 år, som i perioden 2009-2019 cyklede 24,5 procent færre km og kørte 32,9 procent færre cykelture, viser tal fra Cyklistforbundet baseret på DTU’s Transportvaneundersøgelse.
Gode transportvaner grundlægges tidligt i livet, og for børn og unge står valget mellem passiv transport domineret af bilkørsel eller bus, eller aktiv transport som gang og cykling. Særligt derfor er det vigtigt, at vi forstår de bevæggrunde der ligger bag skoletransporten og hvorfor nogle familier trods kort afstand til skolen vælger at tage bilen.
For at belyse den problemstilling, har vi i samarbejde med 9 kommuner og med støtte fra GF Forsikrings fond spurgt mere end 11.000 elever og forældre om deres skoletransport. Det er der kommet en meget interessant rapport ud af, som kan findes på www.sundskolevej.dk.
Projekt Sund Skolevej anbefaler blandt andet:
Frem byplanlægning der tilgodeser aktiv transport
Fartbegrænsning på 30 km/t omkring alle skoler
Ingen bilkørsel, standsning og parkering tæt på skolens indgang
Opgraderet drift og pleje af fortove og stier året rundt
Mere forældredialog om skolevejen
I samarbejde med GF Forsikrings fond har vi spurgt 11.000 børn og forældre for at blive klogere på familiens syn på skoletransport. Læs under Sund Skolevej.
Plangruppen hjælper med udvikling, der tager udgangspunkt i data og indsigt.
Comments