top of page
  • Forfatters billedeLars Lindenberg

Hvad ville du sige til 30 km/t i den by hvor du bor?

Opdateret: 5. feb.

Artikel ved Lars Lindenberg, Plangruppen.



Bruxelles indførte 2021 en generel fartgrænse på 30 km/t over alt i byen. Den generelle fartgrænse er en udvidelse af de allerede udbredte 30 km/t zoner i Bruxelles, som nu gælder i halvdelen af byen. De nuværende 30 km/t grænser overskrides allerede af hver tredje, og derfor planlægger byen at udvide kontrollen gennem flere og bedre radaranlæg og fordoble antallet af medarbejdere, der i regionen arbejder med udskrivelsen af bøder. Ifølge transportminister Van den Brandt vil bilister i Bruxelles fremover vide, at hvis der ikke er nogen skiltning, der viser en højere hastighedsgrænse, betyder det at de ikke må køre hurtigere end 30 km/t. Vi er nødt til at dæmpe trafikken i byen, øge komforten og sikkerheden for beboerne, reducere støj og luftforurening med 50%, lyder begrundelsen fra Van den Brandt ifølge mediet Trans Info. Belgien er ellers ikke kendt for at være i toppen af Europæisk trafiksikkerhed, men har gennem de seneste år opnået væsentlige reduktioner af antal trafikdræbte, som grafikken viser. De nye tiltag i Bruxelles viser, at Belgien mener det alvorligt, når de arbejder for bedre trafiksikkerhed og miljø.


Accepterer bilisterne de lavere fartgrænser?


Byen indfører skærpet kontrol, sikkert ikke uden grund. Den planlagte skærpede kontrol må være udtryk for en forventning om, at mange bilister ellers ikke vil overholde fartgrænserne. Uden øget fartkontrol kunne det forventes, at andelen der overskrider fartgrænserne ville forblive uændret eller højere end de nuværende 1 ud af 3. Det bliver interessant at følge udviklingen i Bruxelles, når ordningen implementeres i 2021. Undersøgelser og praksis viser flere fordele end ulemper ved 30 km/t i byzoner:

· Trafikstøj reduceres · Luftforureningen reduceres · Bedre trafikafvikling · Ulykker med cykler og fodgængere reduceres markant · Bedre trafiksikkerhed for især børn og ældre · Mindre stress for byens besøgende og indbyggere · Man kommer kun lidt langsommere frem ved 30 km/t I følge studier ved Universität Duisburg i Essen, ved Prof. Dr. Maria Limbourg, Fachbereich Bildungswissenschaften, AG Mobilität und Verkehr, knytter der sig en række fordele til 30 km/t i byzoner, mens der kun er en beskeden forlængelse af rejsetiden. Konklusionerne som kan læses i sin helhed i rapporten, er følgende: 1. Der er færre ulykker ved 30 km/t 2. Ulykker ved 30 km/t har mindre alvorlige konsekvenser 3. Ved 30 km/t kan bilister bedre aflæse trafikken 4. Ved 30 km/t kan bilister være mere opmærksomme på børn 5. Fartgrænsen 30 øger sikkerheden for ældre i trafikken 6. Fartgrænsen 30 giver større sikkerhed for alle bløde trafikanter 7. Fartgrænsen 30 giver mere sikkerhed for motoriseret trafik 8. Fartgrænsen 30 forøger kun rejsetiden lidt Har du lyst til at læse rapporten fra Universität Duisburg om 30 km/t i sin helhed, så send os en besked i kontaktfeltet, så sender vi den til dig.

 

Plangruppen hjælper med udvikling, der tager udgangspunkt i data, viden og samarbejde.


2 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page