Mange børn får for lidt bevægelse og skolevejen kan bidrage til at gøre børn mere aktive. Selvom Danmark er blandt de bedste i verden inden for trafiksikkerhed, er der et stort potentiale for mere aktiv transport på skolevejen. I denne artikel belyser vi børns skoletransport.

I vores undersøgelse har vi spurgt forældre, om deres barn normalt foretrækker at blive kørt i bil til skole. Vi fandt en klar sammenhæng mellem børns ønske om biltransport og hvor ofte de faktisk bliver kørt til skole. Vi ser også, at faktorer som tryghed og afstand spiller ind, når børnefamilier vælger transportform. Dog bliver ikke alle børn, der ønsker at blive kørt, faktisk kørt til skole.
I familier, hvor barnet foretrækker at blive kørt til skole, ser vi en overrepræsentation af børn, der bliver kørt i bil. Hele 6 ud af 10 børn i denne gruppe køres til skole, hvilket er dobbelt så mange som gennemsnittet. Børn, der ønsker biltransport, findes ofte i indskolingen, men forekommer på alle klassetrin. Forældre til disse børn føler sig generelt mindre trygge ved at lade dem gå eller cykle til skole. Selvom afstanden til skolen ofte er længere end gennemsnittet, bor halvdelen af disse børn faktisk inden for 2 km fra skolen, hvilket betyder, at mange bor i gå- eller cykelafstand. I disse familier er det ofte forældrene, der træffer beslutningen om, hvordan barnet kommer i skole. Selvom en tredjedel af børnene, der ønsker at blive kørt, ender med at cykle eller gå, skyldes det ofte, at forældrene foretrækker, at barnet selv transporterer sig. Geografisk bor disse familier spredt i forstæder, byområder og på landet, men oftere i landsbyer og på landet. Gruppen af børn, der foretrækker biltransport, udgør 36 procent.
Grafik: Børn der foretrækker at blive kørt i bil:

I familier, hvor barnet ikke foretrækker at blive kørt i bil, er der en overrepræsentation af børn, der cykler eller går til skole. Disse børn findes på alle klassetrin, men er lidt underrepræsenterede i de yngste klasser (0.-3. klasse). Forældrene i disse familier føler sig oftere trygge ved barnets skolevej, og afstanden til skolen er oftere under 2 km, selvom mange også bor længere væk. I disse familier er transportvalget oftere en rutine eller noget, barnet selv bestemmer. Familierne bor primært i forstæder og byområder, og sjældnere på landet. Gruppen af børn, der normalt ikke foretrækker at blive kørt, udgør 57 procent.
Grafik: Børn der ikke foretrækker at blive kørt i bil:

Denne artikel er skrevet på basis af data fra en skolevejsundersøgelse med 11.000 børn og forældre. Undersøgelsen er foretaget af Plangruppen i forbindelse med projekt Sund Skolevej. Undersøgelsen blev støttet af GF Fondens trafikpris.
Kontakt os på sundskolevej@plangruppen.dk
Sund Skolevej
Mange børn får for lidt bevægelse og skolevejen kan bidrage til at gøre børn mere aktive. Projekt Sund Skolevej er grundlagt med det formål at fremme viden om børns skoletransport og medvirke til aktiviteter, der kan få flere børn til at cykle og gå til skole.
Anbefalinger:
Tryghed på skolevejen bør være en selvfølge. Trygge familier cykler og går oftere til skole. Den største kilde til utryghed på skoleveje er biler, derfor handler tryghed især om at begrænse antallet af biler, adskille biler fra gående/cyklende og nedsætte farten.
Gode trafikarealer. Gode cykelstier, klare overgange, belysning og tydelig skiltning fremmer sikkerheden og virker befordrende på cykling og gang til skole.
Stimulering og belønning. Forældre bør lære børn at cykle og færdes sikkert i trafikken og så vidt muligt undgå at køre børn til skole. Skoler bør gøre det nemt at vælge den aktive transport og belønne børn der cykler og går. Stimulering virker med det samme, mens vejanlæg tager tid.
Sund Skolevej hjælper med at:
Undersøge børns og forældres transportvaner og transportoplevelser.
Evaluere fysiske vej- og trafikforhold på skolen for cyklende og gående børn.
Inddrage forældre og elever i arbejdet for tryggere skoletransport.